2014年6月18日水曜日

学校と社会の乖離 / A serious gap between schools and society in Japan

学生が書いた履歴書や自己紹介書を読むと、大学と社会との距離を感じます。社会のこと、わかっていないなあ、と。

大学は学問を追究する場として在り続けてきましたが、真理の追究もさることながら、それを学生がどのように社会に適合させてゆくかを考えさせる場としての機能が求められていると思うのです。

ことに戦後の日本は単線型の教育システムを採用し、学校教育法一条に規定される学校としては中学校を卒業して工専か、高校を卒業して大学(短大)か、という選択肢しかない以上、真理の探究のみを目的として進学してくる高校生はそれほど多くはないでしょう。そうだとしたら、大学が伝統的なアカデミズムの機能のみ果たせばよいという対応は、誠実さを欠くものではないかと思うのです。


I feel distance with a university and the society when I read their "RIREKISHO", their resumes and the paper of self-introduction which my students wrote.

The university continued existing as the place to study. I recognize the need of the investigation of the truth in the university, but, on the other hand, I think that the university have the function as a place letting a student think about how you adapt the truth to the society in Japan.

After World War II, Japan adopted the education system of the single line type. In a school system prescribed by School Education Act Article 1, the course after the graduation from high school has only a university(college).  There will not be so many high school students entering the university only for the purpose to pursue of the truth.  Under such situation, I think the correspondence that only a function of the academism should serve as to have possibilities to lack in faithfulness.

I am convinced of the need of citizenship education and the career education.